Κυριακή, 28 Απριλίου 2024
Τεχνολογία 26 Νοεμβρίου 2023

Ούριος άνεμος πνέει στις μαρίνες

Ούριος άνεμος πνέει στις μαρίνες Ούριος άνεμος πνέει στις μαρίνες Ούριος άνεμος πνέει στις μαρίνες
Rate this item
(0 votes)

  • Δράση 140 εκατ. ευρώ ενισχύει τις υφιστάμενες υποδομές
  • Πρόβλημα η ένταξη Λιμενικών Ταμείων
  • Ποιες οι υποδομές του θαλάσσιου τουρισμού σήμερα

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ψηφίδες αναρρίχησης του επιπέδου υποδομών στον θαλάσσιο τουρισμό δρομολογούνται τούτη την περίοδο στη χώρα.
Και αυτό διότι στη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων ύψους 264 εκατ. ευρώ αναμένεται να οδηγήσει το μεγαλύτερο από τα έργα τουριστικού χαρακτήρα που θα υλοποιηθούν με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), που αφορά την αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων, μία δράση στην οποία θα διατεθούν 139,1 εκατ. ευρώ.

Η υπουργός Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, επιδαψιλεύοντας τις βασικές παρεμβάσεις που προωθεί το αρμόδιο υπουργείο για τους τουριστικούς λιμένες σημειώνει ότι σκοπός της πολιτείας είναι η αναβάθμιση των υποδομών των τουριστικών λιμένων, με στόχο την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης της αγοράς και της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας διεθνώς, με ιδιαίτερη έμφαση στην απεξάρτηση από τον άνθρακα, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην επίτευξη ενεργειακής αποδοτικότητας.

Στο πλαίσιο αυτό επισημαίνει η κα Κεφαλογιάννη προωθείται συγκεκριμένη δράση με τους πόρους του RRF με επίκεντρο την ενεργειακή/πράσινη αναβάθμιση των υποδομών, τη βελτίωση της προσβασιμότητας των εγκαταστάσεων και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών των τουριστικών λιμένων.

Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος

  • Αναβάθμιση της υποδομής υφιστάμενων τουριστικών λιμένων για την κάλυψη προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και τη διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του σχετικού τουριστικού προϊόντος και νέων τουριστικών λιμένων εφόσον πληρούν προδιαγραφές ωριμότητας οι οποίες εξειδικεύονται στον Οδηγό Εφαρμογής της πρόσκληση
  • Εστίαση στην ενεργειακή / πράσινη αναβάθμιση της υποδομής
  • Ψηφιοποίηση των εγκαταστάσεων/ υπηρεσιών των τουριστικών λιμένων
  • Κατασκευή/ αναβάθμιση υπαρχουσών εγκαταστάσεων ώστε να γίνουν προσβάσιμες σε όλους τους επισκέπτες

Η σχετική πρόσκληση έχει δημοσιευτεί ήδη και τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Σε κάθε περίπτωση η καταληκτική ημερομηνία υποβολής της τελευταίας αίτησης καταβολής της ενίσχυσης δεν ξεπερνά την 31η Δεκεμβρίου 2025. Κοινός τόπος είναι πάντως ότι τα λιμενικά ταμεία αν δεν έχουν ώριμες μελέτες δεν θα προλάβουν να ενταχθούν στη δράση εκτός αν δοθεί παράταση.

Την ίδια στιγμή το ανώτατο όριο ανά επενδυτικό σχέδιο για τις μαρίνες που δύναται να ενταχθεί στη δράση διαμορφώνεται στα 10 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο ποσό για τα καταφύγια είναι 6 εκατ. ευρώ και τέλος, το ανώτατο όριο ανά επενδυτικό σχέδιο για τα αγκυροβόλια είναι 3 εκατ. ευρώ.

Για την ένταξη στην πρόσκληση οι επί θύραις δικαιούχοι θα πρέπει να εμπίπτουν στο άρθρο 55 «Ενισχύσεις για αθλητικές υποδομές και πολυλειτουργικές ψυχαγωγικές υποδομές» του Γενικού Κανονισμού Απαλλαγής και κατά συνέπεια οι εν λόγω τουριστικοί λιμένες θα πρέπει να συνιστούν είτε αθλητική υποδομή, είτε πολυλειτουργική ψυχαγωγική υποδομή.

Η συμβολή στην ελληνική οικονομία

Στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος που θα επιτευχθεί και μέσα από τη συγκεκριμένη δράση αναφέρεται ο κ. Σταύρος Κατσικάδης, πρόεδρος της Ε.ΜΑ.Ε.:
«Η υλοποίηση του έργου εμπίπτει στο πλαίσιο των αρχών της Πράσινης και Γαλάζιας Ανάπτυξης και έχει ως στόχο τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την ενθάρρυνση ανάπτυξης νέων, ενεργειακά αποδοτικών, υποδομών, τον εξορθολογισμό του κανονιστικού και λειτουργικού πλαισίου, αλλά και την εισαγωγή νέων προτύπων και σχημάτων διακυβέρνησης για τον τουρισμό».

Εστιάζει, δε, στη σημαντική συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία, αφού δημιουργούνται σε όρους απασχόλησης 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι πελάτες των σκαφών πραγματοποιούν κατά μέσο όρο 4πλάσιες δαπάνες σε σύγκριση με τον μέσο τουρίστα, ενώ για κάθε 1 ευρώ δαπανώνται 5 έως 10 ευρώ στις τοπικές αγορές γύρω από μία μαρίνα.

Σε ό,τι αφορά τα κρατικά έσοδα, αποδίδεται πάνω από 100 εκατ. ευρώ ΦΠΑ ετησίως, 20 εκατ. ευρώ ενοίκια καταβάλλονται σε ΕΤΑΔ και άλλους δημόσιους φορείς και 1% περίπου των εσόδων καταβάλλεται στους Δήμους με τη μορφή ανταποδοτικών τελών.

Την ίδια στιγμή, οι μαρίνες αναβαθμίζουν το παραλιακό μέτωπο με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους, ασφάλεια, καθαριότητα, τάξη και αρχιτεκτονική που σέβεται την ελληνική παράδοση και παρέχουν ελεύθερη πρόσβαση στους κατοίκους των γύρω περιοχών και στους επισκέπτες, υπηρεσίες αναψυχής και προάγουν τον ναυταθλητισμό φιλοξενώντας ιστιοπλοικούς ομίλους.

Ενδεικτικό της σημασίας του κλάδου είναι το γεγονός ότι τα τελευταία δύο έτη η Ελλάδα αποτελεί τον προορισμό με την μεγαλύτερη ζήτηση από όλες τις χώρες της Μεσογείου για μεγάλα σκάφη αναψυχής και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και τα επόμενα χρόνια εφόσον διατηρηθούν το περιβάλλον γεωπολιτικής ασφάλειας και το θετικό οικονομικό κλίμα.

Το 2023 οι μαρίνες παρουσίασαν αυξημένες πληρότητες, κατά μ.ό. 25% σε σύγκριση με το 2019 (προ covid) και φέτος παρατηρήσαμε παράταση της επισκεψιμότητας από διερχόμενα σκάφη λόγω του παρατεταμένου καλού κλίματος.

Όπως υπογραμμίζει ο κ. Κατσικάδης, «κύριος σκοπός πρέπει να είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, δηλαδή επενδύσεις για δημιουργία νέων θέσεων ελλιμενισμού και αναβάθμιση των υφιστάμενων θέσεων με όρους που θα προστατεύουν το περιβάλλον μας και θα προσθέτουν αξία και οφέλη για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Για τις τοπικές κοινωνίες, τους εργαζόμενους, τους επενδυτές, το Δημόσιο, την εφοδιαστική αλυσίδα, τους φορείς του τόπου».

Στην κατεύθυνση αυτή, επικεντρώθηκε στην ανάγκη υλοποίησης επενδύσεων στον ποιοτικό θαλάσσιο τουρισμό, σε λιμενικές υποδομές υψηλών προδιαγραφών με αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους και σε μαρίνες που παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες σε επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Σύμφωνα με τον ίδιο, μάλιστα, για την ανάπτυξη του κλάδου έμφαση πρέπει να δοθεί στη:

  • Καθιέρωση ενός σύγχρονου και δίκαιου θεσμικού περιβάλλοντος δημιουργίας και λειτουργίας τουριστικών λιμένων, καθώς και ανταγωνισμού στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού.
  • Διασφάλιση δίκαιου και σταθερού φορολογικού πλαισίου για την περίοδο της παραχώρησης (ΦΠΑ 24% ενώ στην Τουρκία είναι 0, ενοίκια 4 φορές υψηλότερα σε σχέση με τις μαρίνες στις ανταγωνιστικές χώρες, αυξανόμενα έξοδα λόγω κλιματικής αλλαγής και αυστηρών περιβαλλοντικών υποχρεώσεων).
  • Μείωση της γραφειοκρατίας.
  • Παροχή κινήτρων χρηματοδότησης για την προσέλκυση επενδύσεων σε μαρίνες.
  • Χάραξη μακροπρόθεσμης στρατηγική ανάπτυξης παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό και τις τεχνολογικές εξελίξεις με γνώμονα και κύριο σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξη στο χώρο του yachting.

Σε αριθμούς

Σήμερα, στην Ελλάδα λειτουργούν 66 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες με 15.000 θέσεις ελλιμενισμού, από τους οποίους 30 μαρίνες και καταφύγια τουριστικών σκαφών παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες ελλιμενισμού.

Η Ε.ΜΑ.Ε. έχει 23 μαρίνες μέλη με 8.500 οργανωμένες θέσεις ελλιμενισμού που παρέχουν υπηρεσίες ποιοτικής διαχείρισης και εξυπηρετούν σκάφη από 7 μέτρα έως mega yachts 140 μέτρων. Εκπροσωπεί το 77% περίπου των συνολικών θέσεων ελλιμενισμού.

Οι δύο συμβάσεις

Στο πλαίσιο υλοποίησης του εν λόγω υποέργου, πρόκειται να δημοσιευτούν δυο συμβάσεις. Η πρώτη αφορά την παροχή υπηρεσιών για την ωρίμανση των χωροθετημένων λιμένων που βρίσκονται υπό τη διαχείριση φορέων που δεν έχουν την τεχνική κατάρτιση και τη χρηματοοικονομική ικανότητα να προχωρήσουν στα αναγκαία εκ του νόμου επόμενα βήματα για την κατασκευή και λειτουργία αυτών.

Η Σύμβαση θα εκτελεστεί από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και ο προϋπολογισμός της σύμβασης ανέρχεται σε 19.505.820 ευρώ.

Αντίστοιχα, η δεύτερη σύμβαση αφορά τη δημιουργία ψηφιακής, διαλειτουργικής εφαρμογής για την καταγραφή, διαχείριση και απεικόνιση της κατάστασης του συνόλου των υποδομών του θαλάσσιου τουρισμού της χώρας και η οποία θα περιλαμβάνει το οριζόμενο κατά τον Ν.2160/93 όπως ισχύει, Ηλεκτρονικό Μητρώο πληροφοριών Τουριστικών Λιμένων (ΗΜΤΛ) με δυνατότητα ενσωμάτωσης και άλλων κατηγοριών υποδομών θαλάσσιου τουρισμού.

Αφορά μια ολοκληρωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα παροχής πληροφοριών και στοιχείων των τουριστικών λιμενικών υποδομών της χώρας, με ταυτόχρονη γεωαναφερόμενη απεικόνιση τους με δυνατότητα συσχέτισης, παροχής πληροφοριών για άλλες θαλάσσιες τουριστικές υποδομές (GIS, διασύνδεση γεωαναφερόμενων δεδομένων). Και η συγκεκριμένη σύμβαση θα εκτελεσθεί από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με προϋπολογισμό στα 566.680 ευρώ.

 

 

 

The post Ούριος άνεμος πνέει στις μαρίνες appeared first on Tourism Today.

Read 73 times

About Us

Thessaloniki Day & Night

Διασκέδαση Χωρίς Όρια

info(@)thessaloniki-dayandnight.gr

Connect With Us