Κυριακή, 05 Μαΐου 2024
Τέχνες 06 Απριλίου 2023

Γραφείο των Υδάτινων Κοινών: Οικοφεμινισμός και Τέχνη – Το πρόγραμμα του Απριλίου

Γραφείο των Υδάτινων Κοινών: Οικοφεμινισμός και Τέχνη – Το πρόγραμμα του Απριλίου Γραφείο των Υδάτινων Κοινών: Οικοφεμινισμός και Τέχνη – Το πρόγραμμα του Απριλίου Γραφείο των Υδάτινων Κοινών: Οικοφεμινισμός και Τέχνη – Το πρόγραμμα του Απριλίου
Rate this item
(0 votes)

The Office of Hydrocommons_photo by Alexandra Masmanidi

Το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών είναι ένα διεπιστημονικό και διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα που εστιάζει σε ζητήματα περιβαλλοντικής και κοινωνικής αλλαγής σε σχέση με το νερό και το σώμα. Είναι προϊόν της συνεχούς έρευνας της επιμελήτριας Ελένης Ρήγα πάνω στον «οικοφεμινισμό» – ένα θεωρητικό και πολιτικό κίνημα, αμάλγαμα φεμινισμού και οικολογίας.

Αυτόν τον μήνα εγκαινιάζει το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών με την εικαστικό Maëlle Gross. Επίσης, προσκαλεί τις Δέσποινα Χαριτωνίδη με την ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης Naiads και τις Όλγα Ευαγγελίδου, Catriona Gallagher και Irene Ragusini ώστε να διαμορφώσουν το εβδομαδιαίο δημόσιο πρόγραμμα δράσεων διερευνώντας διαφορετικές πτυχές και πολιτικές του νερού.

Η έκθεση Υγρή Καρδιά με τις Ιλεάνα Αρναούτου, Ισμήνη Κινγκ, Ελένη Μυλωνά, Μαρία Νικηφοράκη και τη Δέσποινα Χαριτωνίδη καθώς επίσης και το Γραφείο Έρευνας συνεχίζεται έως την 1η Ιουλίου 2023.

Πρόγραμμα Απριλίου

Πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών

Τον Απρίλιο το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών υποδέχεται την ελληνικής καταγωγής Ελβετίδα εικαστικό Maëlle Gross, η οποία διερευνά ζητήματα οικολογίας και μυθολογίας μέσα από τη φεμινιστική επιστημονική φαντασία και πνευματικότητα, χρησιμοποιώντας τη σπηλιά ως σύμβολο. Δείχνοντας διάθεση φροντίδας, το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών συνεργάστηκε με τον οργανισμό Pro Ηelvetia, ώστε η Gross να συνοδεύεται από την κόρη και τον σύντροφό της κατά τη διεξαγωγή
του προγράμματος φιλοξενίας, εξασφαλίζοντας έτσι χώρο και χρόνο για να διευρύνει η εικαστικός την έρευνά της. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια μιας δημόσιας συζήτησης ως μέρος του προγράμματος δράσεων του Γραφείου των Υδάτινων Κοινών.

Δράσεις

Σάββατο 8 Απριλίου
17:00–21:00

Παρουσίαση της περφόρμανς διαρκείας To Fall With Grace της Δέσποινας Χαριτωνίδη από την ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης Naiads. Στην περφόρμανς διαρκείας To Fall With Grace, η Χαριτωνίδη παραλληλίζει τα σώματα των
περφόρμερ της συγχρονισμένης κολύμβησης Naiads με αυτά των θαλάσσιων ζώων. Καθώς η ρουτίνα τους μεταφέρεται έξω από την πισίνα, οι κινήσεις των περφόρμερ παραπέμπουν σε «ψάρια έξω από το νερό», ενώ οι ίδιες προσπαθούν να διατηρήσουν τη χάρη και το χαμόγελό τους. Το έργο σχολιάζει την απώλεια του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ διερευνά τη μηχανιστική αντίληψη της φύσης και των γυναικών, αλλά και την κατασκευή των προτύπων ομορφιάς. Η περφόρμανς θα πραγματοποιηθεί στον εκθεσιακό χώρο. Οι επισκέπτες μπορούν να επισκεφθούν την έκθεση με την ίδια κράτηση.

Δέσποινα Χαριτωνίδη – To Fall With Grace

Παρασκευή 21.04.2023
19:00–20:30

Δημόσια συζήτηση ανάμεσα στη φιλοξενούμενη καλλιτέχνιδα Maëlle Gross και την επιμελήτρια Ελένη Ρήγα σχετικά με θέματα μητρότητας, μυθολογίας και οικολογίας, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής έρευνας της Gross γύρω από τα σπήλαια στην Ελλάδα. Η συζήτηση θα διεξαχθεί στα αγγλικά.

Maëlle Gross

Πέμπτη 27.04.2023
20:00–22:00


Θεματική βραδιά: Το νερό ως φορέας κοινωνικής δικαιοσύνης στη μυθολογία και τη λαϊκή παράδοση

20:00–21:00

Προβολή της ταινίας Λίμνες: μύθοι, ιστορίες και νοήματα (18′) της Όλγας Ευαγγελίδου, της Νεφέλης Παπαϊωάννου και της Irene Ragusini. Θα ακολουθήσει συζήτηση ανάμεσα στις δημιουργούς και στην επιμελήτρια Ελένη Ρήγα. Η ταινία θα προβληθεί με αγγλικούς υπότιτλους. Η συζήτηση θα διεξαχθεί στα ελληνικά.

Λίμνες: μύθοι, ιστορίες και νοήματα της Όλγας Ευαγγελίδου, της Νεφέλης Παπαϊωάννου και της Irene Ragusini

21:00–22:00

Επιτελεστική διάλεξη της Catriona Gallagher, κατά την οποία η καλλιτέχνις θα παρουσιάσει αποσπάσματα από το τελευταίο της έργο Daphne was a Torso Ending in Leaves (σε εξέλιξη). Η Gallagher θα συζητήσει τη μέθοδο της φυτογραφίας και τη χρήση φιλμ 16 χιλιοστών οικολογικής εμφάνισης στη δουλειά της, σε συνομιλία με την επιμελήτρια Ελένη Ρήγα. Η δράση θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά.

Aπαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο www.atopos.gr

Daphne was a Torso Ending in Leaves της Catriona Gallagher

Έκθεση Υγρή καρδιά

Από τη θέση του Μεσογειακού Νότου, οι πέντε Ελληνίδες εικαστικοί –το καλλιτεχνικό δίδυμο Ιλεάνα Αρναούτου και Ισμήνη Κινγκ, η Ελένη Μυλωνά, η Μαρία Νικηφοράκη και η Δέσποινα Χαριτωνίδη– που συμμετέχουν στην έκθεση Υγρή καρδιά διερευνούν προβλήματα όπως η λειψυδρία, η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και η μόλυνση των υδάτων εξαιτίας των πλαστικών και των μικροπλαστικών. Με τη βοήθεια επιστημονικών συμβούλων οι πέντε εικαστικοί εστιάζουν στην επίδραση που έχουν αυτά πάνω σε ευάλωτες ανθρώπινες και μη ανθρώπινες ζωές.

Γραφείο Έρευνας

Το Γραφείο Έρευνας είναι τόσο ένα ρευστό μοντέλο επιμελητικής έρευνας, παραγωγής και παρουσίασης διεπιστημονικών και διαθεματικών έργων, όσο και ένα φυσικό γραφείο, ένας ευέλικτος χώρος στον οποίο μπορούν όλοι οι «ερευνητές και ερευνήτριες του νερού» να εργαστούν, να συμβουλευτούν βιβλία και οπτικοακουστικές πηγές, αλλά και να συνομιλήσουν με άλλους/ες ερευνητές/τριες. Το Γραφείο Έρευνας είναι ένας ζωντανός χώρος, ο οποίος προσφέρεται για συναντήσεις εργασίας που μπορεί πιθανά να οδηγήσουν σε μια αυθόρμητη περφόρμανς, μια προβολή, μια γενική συνέλευση ή μια γιορτή όλων των σωμάτων νερού.

Λίγα λόγια για τους καλλιτέχνες

Ισμήνη Κινγκ και Ιλεάνα Αρναούτου

Η Ισμήνη Κινγκ και η Ιλεάνα Αρναούτου διατηρούν μία συνεργατική πρακτική από το 2019. Η Ισμήνη Κινγκ (γ.1993) είναι γλύπτρια και κεραμίστρια, απόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος Γλυπτικής του Slade School of Fine Art στο Λονδίνο. Η Ιλεάνα Αρναούτου (γ.1994) είναι ζωγράφος και γλύπτρια, απόφοιτη του προπτυχιακού προγράμματος της Σχολής Καλών Τεχνών Slade School of Fine Art στο Λονδίνο, και του μεταπτυχιακού προγράμματος στην Ιστορία Τέχνης του University College London. Ζουν και εργάζονται στην Αθήνα. Τιμήθηκαν με το Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη 2022 για το εργο τους ‘Tender shell geophilia’, και με την υποτροφία του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Ελένη Μυλωνά

Η Ελένη Μυλωνά είναι πολυμεσική καλλιτέχνις που διατηρεί στούντιο στην Νέα Υόρκη και την Αθήνα. Είναι υπότροφος του Fulbright, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου από το Graduate School of Journalism of Columbia University και πτυχίου φωτογραφίας από το University of London. Το έργο της ΕλένηςΜυλωνά επικεντρώνεται τα τελευταία χρόνια στο βίντεο και την περφόρμανς.Η Ελένη Μυλωνά έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Αθήνα (2022, 1985, 1982), το MoMA PS1, New York (1986), στο Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2014), το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αθήνα (2000, 1996, 1991), την Γκαλερί Francoise Heitsch, Μόναχο (2014), το Foundation for Hellenic Culture, Νέα Υόρκη (2000) και το A.rt R.esources T.ransfer, Νέα Υόρκη (2002, 2000).Έργα της Μυλωνά βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα, MOMus-Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, Ellis Island Museum, Νέα Υόρκη, Columbia University Art Properties, Κολλέγιο Αθηνών, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Ίδρυμα Γ & Α Μαμιδάκης και τις Συλλογές Florica Kyriakopoulos και Y. Yannopoulos μεταξύ άλλων. Στην πλατφόρμα αρχείων MAID του MoMA εκτίθεται μέρος του φωτογραφικού της αρχείου. Το έργο της παρουσιάστηκε στην πρώτη Μπιενάλε της Αθήνας «Destroy Athens» (2011), την Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2022, 2017), Skopje Museum of Contemporary Art (2019) και Canakkale Walk στο Osnabrück, Γερμανία (2017).

Μαρία Νικηφοράκη

Η Μαρία είναι εικαστικός και καταπιάνεται με την περφόρμανς, το βίντεο και το χορό.Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και το πανεπιστήμιο Goldsmiths στο Λονδίνο, από το μεταπτυχιακό MFA Fine Arts.Έχει λάβει την Υποτροφία του Ιδρύματος Σπυρίδωνος Βικάτου. Έχει κερδίσει βραβεία και τιμητικές διακρίσεις: ARTWORKS (2019), Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Trinity Laban Dance Award (2019), Τμήμα Χορογραφίας, Τrinity Laban Conservatoire of Music and Dance, Λονδίνο, Performance Voyage 3 Festival Video Performance Award (2013), Artists’ Association MUU, Ελσίνκι.Η Νικηφοράκη έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις εκθέσεις όπως: Μυστήριο_19 Η Μύηση ως Διαδικασία: Visual Arts Initiator, 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης· Unhappy Monuments, ΟΠΑΝΔΑ & ARTWORKS (2020), Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Learning From Documenta Workshop 4 – d14/Narratives ReshufÑled, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, Εργαστήριο Ανθρωπολογικής Έρευνας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, (2017), GOMENES performance event, Μπιενάλε Αθήνας ΟΜΟΝΟΙΑ (2015-2017), Latitude Festival, Big Screen (2015 & 2014), Film Festival του Λονδίνου, Performative Labour-ism, Performance Festival, MPA-Berlin 2014, Month of Performance, Βερολίνο)· Excentricités 3, Performance Festival 2012, Besançon, Γαλλία.

Δέσποινα Χαριτωνίδη

Η Δέσποινα Χαριτωνίδη (γεν. 1991) είναι γλύπτρια και performer που ζει και εργάζεται στην Αθήνα, Ελλάδα. Είναι απόφοιτος της Accademia di Belle Arti di Roma στην Ιταλία και του Hogeschool voor de Kunsten Utrecht στην Ολλανδία. H δουλειά της έχει παρουσιαστεί στην έκθεση Art must be beautiful -Positionen der Performancekunstστο κέντρο τέχνης WELTKUNSTZIMMER στο Ντίσελντορφ, την Μπιενάλε Γλυπτικής Changwon στη Νότια Κορέα, στο Microclima -Cinema Galleggiante στη Βενετία, το υβριδικό πρόγραμμα Ανεξαρτησίαστον καλλιτεχνικό χώρο-εργαστήριο ΎΛΗ[matter]HYLE στην ΑΘΗΝΑ και το Παλαιό Ελαιουργείο στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας Initiator, Ελευσίς 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2021 ήταν υπότροφος στο Zentrumfür Kunst und Urbanistik στο Βερολίνο και στο Westwerk Hamburg.

Maëlle Gross

Η Maëlle Gross (CH/GR) είναι κάτοχος προπτυχιακού τίτλου σπουδών στις εικαστικές τέχνες από το Geneva School of Art and Design (HEAD) και μεταπτυχιακού τίτλου Καλών Τεχνών από το Goldsmiths University του Λονδίνου. Η πρακτική συνδυάζει γεγονότα και μυθοπλασία μέσα από τη χρήση βίντεο, περφόρμανς και εγκαταστάσεων. Μέσα από τα έργα της η καλλιτέχνις εστιάζει σε κοινωνικά θέματα και συγκεκριμένα σε θέματα ταυτότητας και φύλου. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της μεταξύ άλλους στους χώρους: Haus der Kulturen der Welt at the Rencontres Internationales, Βερολίνο και Παρίσι,Display Berlin, Polignano a Mare, Ιταλία, for BAITBALL (02), Ζυρίχη, Αθήνα και Γενεύη. Τιμήθηκε με το Bourse pour la créationαπό την πόλη της Γενεύης το 2016 και επιλέχθηκε για την έκθεση Bourseπου διοργανώθηκε στο Centre d’Art Contemporain de Genève τον Σεπτέμβριο 2018. Το 2019 βραβεύτηκε με το Swiss Art Awards και το 2020 με το Prix Mobilière. Τον Φεβρουάριο 2020, η Gross παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο HotHeadsστο Kunsthaus Langenthal σε επιμέλεια του Raffael Dörig. Το 2021 της απονεμήθηκε το Swiss Arts Awards. Το 2023 η καλλιτέχνις θα ανοίξει τη δεύτερη ατομική της έκθεση Maleficaστο Contemporary Center of Art στο Yverdon-Les-Bains (CACY) σε επιμέλεια του Rolando Basetti.

Kasia Wojcik

Η Kasia Wojcik είναι επιμελήτρια, δραματουργός και ποιήτρια με βασικό ενδιαφέρον το σταυροδρόμι της τέχνης και του ακτιβισμού. Από το 2017 είναι μέλος του IPM / Milo Rau, όπου, ως επικεφαλής συγγραφέας, δημιούργησε μεταξύ άλλων παραγωγών το βραβευμένο School of Resistance (2020-2022). Η Wojcik είναι μέλος της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Staub zu Glitzer, το οποίο οδήγησε την διαμεσική παραγωγή Β6112 στο Volksbühne το 2017 και άλλων ακτιβιστικών παρεμβάσεων σε αστικά περιβάλλοντα. Είναι επίσης μέλος του καλλιτεχνικού εργαστηρίου Neues Theater (AT), του φεμινιστικού και απο-αποικιοκρατικού καλλιτεχνικού δικτύου To Bloomκαι της ποιητικής κολεκτίβας das ad hoc. Επί του παρόντος ασχολείται με τη διεπιστημονική σειρά ταινιών, περφόρμανς και εκθέσεων Constitución Nómada -Moving Assembliesστο Κολτσάνε, το Σαντιάγκο της Χιλής, την Αθήνα και το Βερολίνο.

Lily Consuelo Saporta Tagiuri

Η Lily Consuelo Saporta Tagiuri είναι οικοσυστημική σχεδιάστρια και οικο-φουτουρίστρια (Ecosystemic Designer and Eco-futurist), η πρακτική της οποίας στοχεύει στην δημόσια συμμετοχή, την οικολογική ισότητα και τη χαρά. Το έργο της εστιάζει σε αναδυόμενα κλιματικά και οικολογικά συστήματα που αφορούν συγκεκριμένα το καθαρό νερό, την επισιτιστική κυριαρχία, τον καθαρό αέρα καιτους πράσινους χώρους. Μέσα από την κατασκευή οικοσυστημικά εργαλεία, ταινίες, υλικά πειραματισμού, συνεργασιών και εγκαταστάσεων, η καλλιτέχνις ερευνά με προσοχή τις οικολογικές συνθήκες για τις οποίες αγωνιζόμαστε συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις, εναλλακτικές και συμπληρωματικές λύσεις.Το έργο της εκτείνεται από μία ταινία για την συνύπαρξη πολλών ειδών στην Νέα Υόρκη, σε εργαλεία που επιτρέπουν την συλλογή βρόχινου νερού, από μια υποθετική κριτική σχεδίου της Γεωμηχανικής, σε δημόσιες εκδηλώσεις που αναθεωρούν τη σχέση μας με τη γη μέσα από το φαγητό και τις καμπάνιες για την ποιότητα του αέρα. Το έργο της αφορά την έρευνα της γύρω από διασυνδεδεμένα ενεργά δίκτυα, τα υλικά πειραματισμού και την επιθυμία της να καταστούν αυτά τα -συχνά αποθαρρυντικά-θέματα προσβάσιμα και δυναμικά.Το έργο της έχει βραβευτεί, δημοσιευθεί και προβληθεί διεθνώς μεταξύ άλλων στο MoMA ps1, το NYC by design, το Extraperlo Madrid και την London Design Biennale. Στους πελάτες και συνεργάτες της συμπεριλαμβάνονται οι Clearwater, Studio Lily Kwong, Pen America, a/d/o, Skinvolve, Invisible North, JW Marriott, Herban Cura, Esperanza Spalding, Field Meridians/ Mold Magazine, και Generation Conscious. Η Saporta Tagiuri συν-διευθύνει το εντατικό καλοκαιρινό εργαστήριο τέχνης και σχεδιασμού Le Gout και έχει υπάρξει επισκέπτρια διδάσκουσα στο μεταπτυχιακό τμήμα Βιομηχανικού Σχεδιασμού στο Central Saint Martins, το Parsons Paris, το πρόγραμμαInnovation Design Engineeringστο Royal College of Arts/Imperial College, και το 1-5στην Κορέα.

Ελένη Ρήγα

Η πρακτική της εστιάζει στη διασταύρωση της οικολογίας και του φεμινισμού και στην πολιτική της φροντίδας. Έχει συνεργαστεί ως βοηθός επιμελήτρια στο κέντρο τέχνης Friart στην Ελβετία και ως βοηθός επιμέλειας στην documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ. Υπήρξε καλλιτεχνική διευθύντρια του τμήματος Σύγχρονης Τέχνης στην 2023 Ελευσίς –Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Επιπλέον, έχει εργαστεί στο τμήμα εκπαίδευσης του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και του Palais de Tokyo στο Παρίσι. Ως ανεξάρτητη επιμελήτρια έχει συνεργαστεί με οργανισμούς τέχνης στην Ευρώπη. Έχει συμμετάσχει στο Ερευνητικό Πρόγραμμα Φιλοξενίας 2022 του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, στο πρόγραμμα Tailor-Μade Fellowships του Onassis AiR στην Αθήνα, στο πρόγραμμα φιλοξενίας GENERATOR του κέντρου τέχνης 40mcube στη Ρεν και του ARCAthens στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης. Σπούδασε στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου στην Αθήνα και ολοκλήρωσε τα μεταπτυχιακά προγράμματαεπιμελητικών σπουδών στο Paris 1 Panthéon–Sorbonne, καθώς και στο Konstfack University of Arts, Crafts and Design στη Στοκχόλμη.

Πληροφορίες

Χώρος: ATOPOS cvc (Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, 104 35 Αθήνα), +30 210 883 8151, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Διάρκεια: 22 Μαρτίου–1 Ιουλίου 2023
Ώρες λειτουργίας έκθεσης και Γραφείου Έρευνας: Πέμπτη–Σάββατο, 17:00–21:00

Είσοδος ελεύθερη

Για την επίσκεψή σας στην έκθεση και στο Γραφείο Έρευνας είναι απαραίτητη η προκράτηση θέσης μέσα από τον ιστότοπο του ATOPOS cvc.

Ημερομηνίες και ώρες δράσεων:
Σάββατο 8 Απριλίου,17:00–21:00
Παρασκευή 21 Απριλίου, 19:00–20:30
Παρασκευή 27 Απριλίου, 20:00–22:00

www.ertnews.gr

Read 73 times

About Us

Thessaloniki Day & Night

Διασκέδαση Χωρίς Όρια

info(@)thessaloniki-dayandnight.gr

Connect With Us